ISO 9001 jest narzędziem umożliwiającym każdej organizacji, niezależnie od jej wielkości i rodzaju, podnoszenie poziomu jakości wytwarzanych wyrobów, czy też świadczonych usług, poprzez ciągłe doskonalenie metod i sposobów działania. ISO 9001 to międzynarodowy standard zarządzania jakością stanowiący podstawę do wdrożenia innych norm. Z tego powodu norma ISO 9001 jest często nazywana „matką systemów zarządzania”.
Organizacja, która chce uzyskać certyfikat systemu zarządzania jakością ISO 9001, musi wykazać zgodność jej wymaganiami oraz określonymi aktami prawa odnoszącymi się do zdefiniowanych aspektów jej działalności.
W części ogólnej, ISO 9001 zawiera wymagania dotyczące potrzeby wdrożenia procesowego podejścia do zarządzania tj. określenia procesów i ich wzajemnych zależności oraz warunków ich realizacji, nadzoru i doskonalenia. W ramach wymagań ogólnych znalazły się również wymagania, które organizacja musi spełnić w zakresie nadzoru nad dokumentacją (zarówno papierową, jak i elektroniczną).